(مقاله مروری) دستاوردها و چالشهای موجود در بازاریابی و بازرگانی چای |
کد مقاله : 1050-TEACONF (R2) |
نویسندگان: |
ام لیلا تیزهوش نخجیری * لاهیجان - خیابان کاشف شرقی - 44138 |
چکیده مقاله: |
چکیده: چای نقش مهمی در اقتصاد کشورهای تولیدکننده ازلحاظ سطح اشتغال مردم و ظرفیت کسب ارز خارجی دارد. چای در ایران باوجوداینکه جایگاه مهمی در سبد مصرفی خانوار دارد، اما فعالیت صنعت چای به دلیل سیاستگذاری ناصحیح در دو دهه اخیر؛ درزمینه تولید، کیفیت و درآمد حاصل از قیمت آن در مقایسه با بالا بودن هزینه تولید بهعنوان یک چالش حلنشده باقیمانده است و هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی برای مصرفکنندگان کشور پیدا کند. این در حالی است که منابع خارجی ازجمله گاردین، تلگراف، یورونیوز و ... گزارشهای خوب و قابلتأملی در رابطه با محصول چای و مناطق گردشگری و اکوتوریستی آن ارائه دادند و از چای ایران بهعنوان بهترین چای دنیا یادکردند. موضوع این چالش درواقع ریشه در نظام تدبیر و مدیریت کلان کشور دارد که فاقد فلسفه اقتصادی روشن و شفاف است و هیچ برنامهای برای توسعه و تولید پایدار محصولات کشاورزی و امنیت ملی ندارد. یکی دیگر از چالش اقتصاد ما روند فزاینده قیمت کالاهاست که از هیچ معادله اقتصادی و عرضه و تقاضا و حتی کیفیت نیز پیروی نمیکند. درحالیکه در یک ساختار اقتصادی سالم تلاش و افتخار دولتها، تثبیت قیمتها است. بنابراین سیاستگذاری کشور باید بهجای هموار کردن راه برای کسب سودهای فزاینده و غیرمتعارف بانکی، ارادهای محکم در ارایه سازوکار مناسب برای تثبیت قیمتها بر اساس عرضه و تقاضا داشته باشد.این مقاله بر اساس مطالعه و بررسی منابع و گزارشها پیرامون مؤلفههای اصلی چای سعی میکند روی وضعیت موجود و حمایتهای موردنیاز صنعت چای کشور تأکید و تمرکز داشته باشد. |
کلیدواژه ها: |
واژه کلیدی: نظام اقتصادی، تثبیت قیمتها، بازاریابی و بازرگانی، چالشهای موجود، چای. |
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |