اهمیت بازاریابی محصولات کشاورزی در ایران (مطالعه موردی، چای)
کد مقاله : 1075-TEACONF
نویسندگان:
سید محمد اخگر *
میدان شیخ زاهد.فروشگاه چای اخگر.کد پستی: 4414993319
چکیده مقاله:
صنعت چای ایران علیرغم داشتن استعدادهای بالقوه در زمینه تولید، فرآوری و تجارت چای نتوانسته است طی سالیان گذشته جایگاه خود را در صنعت جهانی تثبیت کند و حتی در چند سال اخیر دچار بحران شده است. وابستگی مستقیم بیش از 60000 خانواده به کشت و تولید چای و همچنین جایگاه خاص چای در سبد مصرفی خانواده‌های ایرانی، ضرورت تدوین استراتژی و ساختار مناسب برای صنعت چای ایران را دو چندان کرده است. بسیاری از کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند که بازاریابی یکی از ضرورت‌های نظام تولید روستایی و کشاورزی است. اهمیت این موضوع تا حدی است که در کشورهای پیشرفته و حتی درکشورهای در حال توسعه بازاریابی مقوله‌ای مهمتر از تولید است و از بازاریابی به عنوان دست نامرئی تولید نام برده می شود. مسائل ومشکلات بسیاری در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی در کشورمان وجود دارد که از آن جمله می توان به نامناسب بودن ساختار تسهیلات بازاریابی، ناپایداری قیمت، فصلی بودن تولیدات کشاورزی، نامناسب بودن سیستم اطلاع رسانی بازار، هزینه بالای تولید و ضایعات فراوان درطول مراحل مختلف تولید، حضور دلالان و واسطه‌های فراوان و همچنین نامناسب بودن حمایت‌های دولت در زمینه توسعه بازار و سیاست‌های بازاریابی تولیدات روستایی اشاره کرد که همه این عوامل دست به دست هم داده و مانع دستیابی کشاورزان به درآمدهای بالا و افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی و همچنین مبارزه با فقر و محرومیت کشاورزان می‌شود. در همین راستا، تحقیق حاضر با شناسایی عوامل مختلف مؤثر در بازاریابی محصولات کشاورزی سعی دارد به ضروریات بازاریابی در صنعت چای بپردازد.
کلیدواژه ها:
بازاریابی، کشاورزان، چای، خرید و فروش
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است