طراحی کانسپتیک فضاهای عمومی شهری با بهره گیری از پتانسیل های صنعت چای با هدف تبیین جایگاه صنعت چای شمال کشور
کد مقاله : 1161-TEACONF
نویسندگان:
محسن کافی *1، کامیاب نجفی2، رویا رضائی جوزانی3
1کرج-خ دانشکده-پردیس کشاورزی ومنابع طبیعی دانشگاه تهران.کدپستی:3158777871 و صندوق پستی4111
2دانشگاه تهران-پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران،کدپستی:3158777871،صندوق پستی:4111
3دانشگاه تهران.تهران
چکیده مقاله:
انسان همواره در جستجوی معنی وهویت در فضا و محیط ساخته شده ایست که در آن به دنیا آمده و سیر زندگی خود را در آن طی می نماید.از این رو در طراحی فضای عمومی شهر یکی از مهمترین عناصر هویت بخش توجه به تجربیات و خاطرات ذهنی عمومی است .رشد پدیده شهر به مثابه موجودی زنده که در خود متابولیزمی قوی با کالبد و ساختاری متمایز در مقیاس کلان دارد خود بستری برای تداعی خاطرات جمعی را فراهم می سازد.گیاه چای و صنعت چای در ایران و پس از آن در شهر های شمالی از جمله استان گیلان و مازندران به واسطه قدمت عنصری خاطره انگیز و به عنوان سمبلی از کار و حرفه در این منطقه شناخته شده است.در این پژوهش که به صورت توصیفی – تحلیلی و ترسیمی سعی برآن شده تا با استفاده از فرآیند طراحی به الگوهایی قابل تعمیم وکاربستی جهت طراحی فضاهای عمومی شهری با استفاده از هنر طراحی کاشت منظر و طراحی کروکی های مفهومی –ساختاری به صورت گرافیکی با تاکید بر مولفه زیبایی شناختی گیاه چای و پارامتر های شناخته شده صنعتی چای دست یابیم.از جمله نتایج به دست آمده میتوان به الگوهایی کاربردی در طراحی فضاهای شهری عمومی از جمله میدان های شهری،فلکه ها،بلوارها ورفیوژها و پارک ها اشاره کرد. کانسپت ها در قالب دیاگرام و ایدئوگرام با هدف تبیین جایگاه چای و تداعی کننده اهمیت و نقش چای در صنعت کشاورزی و ایجاد هویتی مانا و شاخص به عنوان مولفه ای مفهومی در خوانش فضایی شهر تهیه وتدوین شده اند.
کلیدواژه ها:
طراحی فضا،عنصر هویت بخش،منظر و فضای سبز شهری،چای ،صنعت کشاورزی چای
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است